VOETZORG EN KENNIS VAN DEMENTIE

VOETZORG EN KENNIS VAN DEMENTIE

ALGEMEEN

  • Accreditatie – ProCERT: 5 punten.

Waarom is dat belangrijk?
Met een vergrijzende bevolking krijgen we te maken met steeds meer mensen die cognitief verminderd functioneren. Het is essentieel om het verschil tussen ouderdom gebonden geheugenstoornis en dementie te begrijpen. Dit brengt voor voetzorgverleners uitdagingen met zich mee.

Cognitief:
Dementie heeft verschillende vormen die elk hun invloed hebben op de pijnbeleving van de patiënt. Het is belangrijk om dit te herkennen en te begrijpen om veilige voetzorg te kunnen bieden. Het begrijpen van de verschillende fasen van dementie is ook cruciaal.

Daarnaast verdient elke patiënt een respectvolle benadering en eerlijke communicatie, maar dit kan moeilijk zijn bij iemand met dementie.

Fysiek:
Ouderen kunnen fysieke uitdagingen ervaren, zoals verlies van elasticiteit, gevoel en doorbloeding in de onderbenen en voeten, en het dunner worden van de huid. Bij gevorderde vormen van dementie worden passen steeds kleiner totdat schuifelen ontstaat. Schuifelen is een niet natuurlijk gebruik van de voeten en kan o.a.  huidlaesies kan veroorzaken.

Ook kunnen verstoringen van het evenwicht en de verandering van looppatroon valincidenten veroorzaken, wat een grote impact heeft op het leven van mensen met dementie.

Bijscholing wordt uitgevoerd door:

DOEL

Doelstelling van de nascholing:

Het doel van deze nascholing is om voetverzorgers bekwaam te maken in het bieden van goede dementiezorg. Dit gebeurt door het aanleren van een professionele houding en het vergroten van kennis en vaardigheden op het gebied van dementie.

Onderwerpen van de scholing:

  • Verschillende vormen van dementie, het beloop en de kenmerken.

  • Breindenken volgens dr. A. van der Plaats.

  • Bejegening bij dementie en het contactritueel.

  • Kenmerken van onbegrepen gedrag en observeren en signaleren.

  • Analyseren van onbegrepen gedrag.

  • Het opstellen van een behandelplan dat past bij de cognitieve status van de patiënt.

  • Het opstellen van een behandelplan dat past bij de cognitieve status van de patiënt.

  • Eigen regie van de cliënt.

Belangrijke punten:

De nascholing biedt praktische oefeningen en veel aandacht voor het koppelen van theorie aan dagelijkse praktijkvoorbeelden. Verschillende leerstijlen worden in de scholing meegenomen.

Om het leerproces verder te bevorderen, krijgen de deelnemers de opdracht om een casus te schrijven waarin de geleerde elementen duidelijk naar voren komen. Na het indienen van de casus ontvangen de deelnemers een certificaat van deelname. De casus moet een week na afloop van de nascholing zijn ingediend en volgens de studie opdracht zijn opgesteld.

Studieopdracht voor het certificaat:

De casusbeschrijving dient correct te zijn opgesteld in de Nederlandse taal en mag maximaal 1500 woorden bevatten.

  • Kort verslag met gegevens (onherleidbaar) over de patiënt en uw waarnemingen

  • Met welke aanpalende zorgverleners heeft u contact gehad over deze patiënt

  • Hoe heeft u de veiligheid van deze patiënt geborgd

  • Hoe heeft u een anamnese kunnen afnemen

  • Heeft u een behandelplan gemaakt

  • Heeft u dit met de patiënt kunnen delen, begrijpelijk kunnen maken

  • Heeft u uw behandelplan kunnen bespreken met andere zorgverleners/familie voordat u bent gaan behandelen

  • Heeft u aandacht besteed aan positionering  van de patiënt in de behandelstoel

  • Beschrijf welke vorm van dementie uw patiënt heeft, hoe u uw houding en communicatie hebt aangepast

  • Beschrijf hoe uw patiënt reageerde op uw behandeling

Onderdeel van de naslagwerken zal een Quick Reference Card zijn met daarop alle belangrijke criteria die u nodig hebt om veilige voetzorg te kunnen verlenen.

“Ik verzorg de lessen digitale zoolvervaardiging in de opleiding tot registerpodoloog. In mijn lessen staat voorop dat je een product of dienst levert waar je voor de volle 100% achter staat. Ik help je om tot een optimaal resultaat te komen.” – Roland Koks

“Ik vind het beroep registerpodoloog een mooi beroep. Je kijkt naar het fundament van iemands lichaam, dit moet goed zijn. Ik vind het ook fantastisch om te zien hoe therapeutische zolen de klachten van iemand kunnen verhelpen.” – Willeke Benerink, oud-student

“Als registerpodoloog moet je inzien dat podologie complementair is aan andere therapieën, in de opleiding leer je met andere disciplines samen te werken. Samenwerking om kennis te delen en te zorgen dat de cliënt de best mogelijke zorg krijgt.” – Harry Klunder

VOORBEREIDING

Voor deze cursus is er een online voorbereiding. Na het inschrijven krijg je toegang tot de online leeromgeving, en hiermee wordt er in zes leerblokken theorie aangeboden voor deze scholing. Voor aanvang van de lesdag bestudeer je de bijbehorende theorie.

registerpodoloog
opleiding versneld traject podologie

ERVARINGEN VAN STUDENTEN

podologie student

“Het was pittig om de opleiding te volgen naast het werken in de praktijk, maar het mooie is dat ik wel kon oefenen en leren onder werktijd.”

Rick Vermeulen | Oud-student

podologie student

“Ik vind het beroep registerpodoloog een mooi beroep. Je kijkt naar het fundament van iemands lichaam, dit moet goed zijn. Ik vind het ook fantastisch om te zien hoe therapeutische zolen de klachten van iemand kunnen verhelpen.”

Willeke Benerink | Oud-student

podologie student

“In mijn vroegere werk als pedicure moest ik vaak terugkomende klachten behandelen. Nu kan ik door het vervaardigen van zolen klachten écht verminderen of volledig verhelpen.”

Annemarie Hylkema | Oud-student